Podręcznik SPBT
do znowelizowanej normy
PN-EN 206:2014-04

Omawia podstawowe zmiany normy PN-EN 206:2014-04 w stosunku do poprzedniczki z 2003 roku. Przybliża treść aktualnej normy w języku polskim (oryginał opublikowany jest w języku angielskim). [więcej »]

Rynek Betonu Towarowego - podsumowanie 2016 roku

Prognozowana wielkość produkcji betonu towarowego w 2016 roku wyniosła około 20 M m3. Brak znaczącego wzrostu zapotrzebowania to skutek przesunięć przetargowych inwestycji infrastrukturalnych, które będą finansowane ze środków budżetowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020(...) [pobierz »]

Zakładowa Kontrola Produkcji - co powinieneś wiedzieć.




[więcej »]

Wyszukiwarka producentów betonu towarowego
Przycisk drukuj

Zaangażowanie SPBT w kształt krajowego programu budowy dróg

WYDARZENIA

Z końcem ostatniego kwartału 2010 r. Ministerstwo Infrastruktury (MI) przekazało pod osąd społeczny 47-stronicowy projekt pt. „Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”. W układzie zestawu zadań inwestycyjnych i ich kosztów, przedstawiono w nim propozycje uruchamiania budowy nowych odcinków autostrad lub dróg ekspresowych oraz kontynuacji robót rozpoczętych – zaktualizowane z nawiązaniem do planu rządowych cięć w finansowaniu m.in. inwestycji drogowych.

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT) postanowiło włączyć się do dyskusji na ten temat. Po wnikliwym przeanalizowaniu treści ww. projektu przez Zarząd SPBT - pierwszej kolejności wystosowano oficjalne pismo z datą 27.12.2010. Nie wnikając w zasadność przyjętych przez Ministerstwo priorytetów czy ograniczeń - zasugerowaliśmy, aby przedmiotowy dokument uzupełnić o rozdział pt. „Wymagania ogólne”, zobowiązujący projektantów do wykazywania kosztów budowy i kosztów eksploatacji – łącznie, z wykorzystaniem oceny LCA tzw. cyklu życia (środowiskowe koszty wyprodukowania materiału budowlanego, jego dystrybucji, zabudowania – a po wyeksploatowaniu obiektu – rozbiórki i utylizacji). Wynik tak przeprowadzonej kalkulacji winien - naszym zdaniem - przesądzać o wyborze danego projektu do realizacji. Podejście to jest zgodne z zapisami „Odnowionej Strategii Zrównoważonego Rozwoju” Unii Europejskiej, które – jak dotąd – tylko w nikłym stopniu są respektowane przez sektor budownictwa w Polsce.

W dniach 4÷5.01.2011. Ministerstwo Infrastruktury zorganizowało w swojej siedzibie otwarte, bezpośrednie konsultacje. Stowarzyszenie reprezentował tam Dyrektor Biura SPBT – Zdzisław Kohutek. W rozmowie z urzędnikami centrali na czele z Wicedyrektorem Departamentu Dróg i Autostrad – Panią Agnieszką Krupa – przypomniał postulaty swojej organizacji. W odpowiedzi usłyszał, że propozycje SPBT nie wchodzą w zakres przedmiotowego programu, gdyż narzucono mu formułę wyłącznie rzeczowo-finansową, z rozpisaniem zdań na oś czasu. Padła sugestia, by z propozycjami SPBT zwrócić się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która mogłaby wykorzystać je nowelizując ramowe specyfikacje (wytyczne) odnośnie budowy dróg. Niezależnie, korzystając z okazji – przedstawiciel SPBT przedyskutował na miejscu ww. postulaty Stowarzyszenia z obecnym tam reprezentantem GDDKiA – Panem Pawłem Zyskiem (Departament Środowiska).

Na adres Biura SPBT wpłynęło pismo Departamentu Dróg i Autostrad MI – znak: TA1eb-053-3818/10 z datą 29.12.2010., z podziękowaniem za udział w dyskusji. Zwrócono uwagę, że w Polsce coraz więcej dróg zyskuje nawierzchnie betonowe, a projektanci wyraźniej dostrzegają korzyści z nimi związane - w porównaniu do innych rozwiązań.

Kwartalnik 'Budownictwo, Technologie, Architektura' Dwumiesięcznik 'Cement-Wapno-Beton' Miesięcznik 'Builder' Miesięcznik 'Somochody Specjalne' ERMCO - the European Ready Mixed Concrete Organization Kancelaria Finansowa WEC Sp. z o.o. Świat Betonu

Chcesz otrzymywać aktualne informacje.

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
ul. Morawskiego 5, 30 - 102 Kraków
tel./fax: +48 12 427.28.44, e-mail:  | Polityka cookies

projekt i wykonanie:
redwester Advertising